De Imagerie / Visite Aug'18 / Maandag 13 augustus                                                                              vorige / volgende

Isabelle Tollenaere - 'The remembered film' + Aleksander Sokurov - 'Soldier’s Dream' + Corinna Schnitt - 'Once Upon a Time (Tierfilm)' + Mati Diop - 'Atlantiques'

Maandag 13/08/2018 - 20:30
Het Bos, Ankerrui 5-7, Antwerpen
In the presence of Isabelle Tollenaere
13:08 The Remembered Film - Isabelle Tollenaere.jpg

Isabelle Tollenaere - 'The remembered film' (2018, 18’)

NL - Erg jonge soldaten dwalen doelloos door een vredig bos. Maar er klopt iets niet. Aan hun uniformen te zien zijn het Sovjet-troepen en Amerikaanse soldaten, die samen in vrede flaneren tussen de bomen. Voor de camera spreken de soldaten in detail over oorlogsherinneringen die ze onmogelijk zelf kunnen hebben meegemaakt. Er ontstaan verbindingen tussen oorlog en spektakel, geschiedenis en representatie, werkelijkheid en verbeelding.

EN - Very young soldiers wander aimlessly through a peaceful forest,but something isn’t quite right. Judging from their uniforms, they are Soviet troops and American soldiers wandering together peacefully among the trees. In front of the camera, the young soldiers share war memories they can’t possibly have experienced themselves. Connections arise between war and spectacle, history and representation, reality and imagination.

 

Isabelle Tollenaere on 'Soldier’s Dream' (1995, 12’) by Aleksander Sokurov, 'Once Upon a Time (Tierfilm)' (2006, 25’) by Corinna Schnitt & 'Atlantiques' (2009, 15’) by Mati Diop:

NL - ‘Soldier's Dream’ van Sokurov toont Russische troepen in rust aan een grenspost. We kijken naar de slapende gezichten van de jonge soldaten, naar een verborgen innerlijke wereld, de film als een droomstaat. In ‘Once upon a time (Tierfilm)’ draait een camera traag rondjes in een huiskamer. Er verschijnt een kat. En nog één. Wat later een hond. Een vogel, een geit, een lama! De kamer vult zich langzaamaan met allerlei dieren. In de tijdspanne van een camerabeweging gebeurt het onmogelijke en het wonderlijke. Ook Mati Diop maakt in ‘Atlantiques’ een soort cirkelbeweging. Ze filmt een conversatie tussen jonge Senegalezen die dromen over emigreren, maar hun reis ligt mogelijk al achter hen. Diop gebruikt montage zo dat de mannen reizen tussen verleden, heden en toekomst, zwevend tussen leven en dood. 

Deze drie kortfilms doorbreken elk het lineaire van de tijd, of schetsen een wereld die zich loskoppelt van de reële tijds- en werkelijkheidsbeleving. Exact om die reden koos ik deze films, omwille van hun vrijelijk bewegen doorheen tijd en (imaginaire) plaats, wat cinema als geen enkel ander medium kan doen. En wat voor mij telkens weer als een klein wonder voelt.

EN - ‘Soldier’s Dream’ by Sokurov shows Russian troops resting at a checkpoint. We see sleeping faces of young soldiers, a hidden inner world, cinema as a dream state. In ‘Once upon a time (Tierfilm)’ the camera turns and turns inside a living room. A cat appears. Another one. A bit later a dog appears as well. A bird, and a goat, a Lama! The room slowly fills up with animals. In the time period of the camera movements the impossible and wonderful happens. In ‘Atlantiques’ Mati Diop makes a circle movement. She films a conversation between young Senegalese dreaming about emigration, but their journey is most likely  already completed. Diop uses her edit to make the man travel between past, present and future. Floating between life and death. 

These three short films break through the linear of time, or illustrate a world that breaks loose from time and reality. This is why I chose these films, because of their abstract movements throughout time and imaginary places. This is what cinema does like no other medium. And for me, time and time again, feels like a small wonder.

 

vorige / volgende